HERAUSGEGEBEN VON WERNER D'INKA, JÜRGEN KAUBE, BERTHOLD KOHLER, HOLGER STELTZNER

Genetik Der molekulare Schlüssel zu einem langen Leben?

Das Alter hat auf unserem Genom selbst keinen Einfluss, dafür beeinflusst das Alter die Interpretation des Erbguts. Dies lässt sich an an weißen Blutkörperchen unterschiedlicher Probanden beobachten.

© Heinz G. Beer An Leukozyten lässt sich die Alterung des Epigenoms beobachten: Erythrozyten (rot eingefärbt), ein Leukozyt (blau eingefärbt) und die Blutgefäßwand (die vertikale Struktur rechts)

What happens to our cells after one hundred years? What is the difference at a molecular level between a newborn and a centenarian? Is it a gradual or a sudden change? Is it possible to reverse the aging process? What are the molecular keys to longevity? These central questions in biology, physiology and human medicine have been the focus of study by researchers for decades.

While the genome of every cell in the human body, regardless of their appearance and function, is identical, chemical signals that regulate it, known as epigenetic marks, are specific to each human tissue and every organ. This means that all our components have the same alphabet (genome), but the spelling (epigenome) is different in every part of our anatomy. The surprising result of the work led by Dr. Esteller is that the epigenome varies depending on the age of the person, even for the same tissue or organ.

Three Samples Of Different Ages

The international journal Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS) has published an international collaborative research led by Manel Esteller, director of the Epigenetics and Cancer Biology Program at the Bellvitge Biomedical Research Institute (IDIBELL), lecturer of Genetics at the University of Barcelona and ICREA researcher, which provides a vital clue in this field: the epigenome of newborns and centenarians is different.

In the study published in PNAS, epigenomes from white blood cells of a newborn, a man of middle age and a person of 103 years have been fully sequenced.

Extending The Results

The results show that the centenary presents a distorted epigenome that has lost many switches (methyl chemical group), put in charge of inappropriate gene expression and, instead, turn off the switch of some protective genes.

„Extending the results to a large group of neonates, individuals at the midpoint and nonagenarians or centenarians we realized that this is an ongoing process in which each passing day goes by twisting the epigenome” explains the researcher. However, Dr. Esteller noted that “epigenetic lesions, unlike genetic ones, are reversible and therefore modifying the patterns of DNA methylation by dietary changes or use of drugs may induce an increase in lifetime.”

Interview Mohamed Fahmy We are journalists, we are not criminals

Journalist Mohamed Fahmy stands trial in Cairo. He is accused to have supported the Muslim Brotherhood. But he only did his job as bureau chief of Al Jazeera in Egypt. He himself blames the channel to have links to the Muslim Brotherhood. His has striking examples. On Saturday the verdict ist expected. Mehr Von Michael Hanfeld

28.08.2015, 18:14 Uhr | Feuilleton
Interview Wim Wenders zu Every Thing Will Be Fine

In seinem neuen Film Every Thing Will Be Fine mit James Franco in der Hauptrolle beleuchtet Regie-Altmeister Wim Wenders, wie ein Schriftsteller und andere Betroffene mit einem folgenschweren Unfall umgehen. Mehr

31.03.2015, 17:16 Uhr | Feuilleton
Recht und Moral Konfuzius, der Koran und die Gerechtigkeit

Warum die Behauptung falsch ist, die Einforderung von Menschenrechten überall in der Welt sei westlicher Kulturimperialismus - und warum es eine alle großen Kulturen einschließende Grundlage für ein Weltrecht gibt. Mehr Von Professor Dr. Otfried Höffe

24.08.2015, 11:54 Uhr | Politik
Video-Filmkritik Every Thing Will Be Fine

Die Geschichte ist wenig spektakulär, umso beeindruckender die Machart von Wim Wenders Film Every Thing Will Be Fine. Statt für spektakuläre Effekte nutzt er die 3D-Technik um seinen Figuren noch mehr Raum zu geben. Mehr

01.04.2015, 15:49 Uhr | Feuilleton
Genomprojekt der Seele Wieso dieser politische Trübsinn?

Verpasst Deutschland schon wieder den Anschluss in der Genomforschung? Psychiatrische Leiden werden woanders angepackt. Der Bonner Genetiker Peter Propping erklärt in einem Gastbeitrag, was Chinesen und Amerikaner besser machen. Mehr